Interview Achterhoek 350

  • Door Rob Weeber - Gepubliceerd in Achterhoeks Nieuws (24-04-18)

     

    Vernieuwer, innovator, bedenker, recreatiemarketeer, aanjager, het zijn zomaar een paar termen uit een denkbeeldige lange lijst die van toepassing kunnen zijn op van Bert van Zijtveld, eigenaar van De Heikamp, Nederlands beste pannenkoekenboerderij (Winnaar NK Pannenkoeken 2017-2018) en veelzijdig recreatiebedrijf. De Heikamp is de naam van de boerderij die begin jaren zeventig vervallen te koop stond. Zijn ouders kochten het en begonnen een manege. Door een te vroeg overlijden van zijn vader, vormde zijn moeder de manege om tot een kleine uitspanning met pannenkoeken. Met circa 10m2 keuken, een vierpits gasstel en twaalf borden begon het avontuur dat tien jaar later culmineerde met de titel ‘Beste pannenkoekenrestaurant van Nederland’, uitgeroepen door het testpanel van het Algemeen Dagblad (AD). Bert hielp toen nog regelmatig naast zijn baan bij IBM, maar schoof langzamerhand op naar de rol van eigenaar. Inmiddels besteedt hij zijn tijd alleen nog maar aan De Heikamp.

     

    Moderne boer

     

    Eind vorig jaar, ruim dertig jaar na de eerste erkenning, werd De Heikamp wederom uitgeroepen tot ‘Beste pannenkoekenrestaurant van Nederland’. Het thema dit keer was groente. Wie nu de winnende pannenkoek, genaamd ‘Dwars door de groentetuin’ ziet, begrijpt iets van de ambities van De Heikamp. De opmaak is culinair, bij De Heikamp werkt een chef-kok, en duurzaam. Meel van eigen verbouwde tarwe en een opmaak van onder meer eigentijdse en vergeten groente, laten een creatie zien die zowel presenteerbaar, als ook uitvoerbaar is. Want zeker dat laatste is een van de eisen die het team aan de pannenkoek stelt. De pannenkoek moet betaalbaar en schaalbaar opgediend kunnen worden. Het hoge serviceniveau moet zowel voor kleine als voor grote groepen identiek zijn. “Soms lijken we bij De Heikamp op moderne boeren”, begint hij. “De Heikamp is onze plek, net zoals een boer zijn eigen boerderij als plek heeft. Beide zijn we bezig met de ontwikkeling ervan. De Heikamp staat voor beleving, verbinding, authenticiteit en duurzaamheid. Maar duurzaamheid moet hier vooral ook in het licht gezien worden van continuïteit, waardebehoud, en rendement. Beleving en verbinding moet voor iedere doelgroep gelden die hier komt. Iedere bezoeker moet gastvrij verrast worden. Onze gasten uit de omgeving moeten de plek herkennen en de gast uit Bloemendaal moet spijt krijgen dat er geen tweede De Heikamp aan de kust bestaat. Authenticiteit en waardebehoud staan gelijk aan de streek, de Achterhoek. De Achterhoek heeft de potentie om het Toscane van Nederland te zijn. Zaken als streekproducten, diversiteit, gewoonten en zeker ook trots op wat men heeft en doet, vormen in beide regio’s het leven van alledag. Er is slechts een verschil, in Toscane durven ze hun trots meer uit te dragen dan in de Achterhoek. Wij zouden harder mogen roepen hoe goed we zijn en wat we hebben. We hebben als streek veel te bieden.”

     

    Verkeerde plek

     

    Bert heeft zijn vreugt dan ook absoluut gevonden in de Achterhoek. Inmiddels heeft hij de Heikamp uitgebouwd tot een unieke en veelzijdige recreatiebestemming. Naast de Doolhof en het Klimbos is er het zeer succesvolle Kabouterpad voor kinderen van 2-6 jaar. Ook dit laatste is meer dan alleen een wandelroute, het is interactief en draait eveneens om beleving. Bijna klaar is het ‘Liefdespad’, een route rondom de Baakse Beek waarlangs door kunstenaars ontworpen liefdeszetels staan. Het symboliseert niet alleen de liefde voor elkaar, maar ook voor de streek, de cultuur en het landschap. Een ding blijft een uitdaging, De Heikamp hoort waar hij gevestigd is, maar staat eigenlijk op de verkeerde plek. Het coulissentoerisme moet vooral ook van buiten de streek komen, want de doelpopulatie rondom Ruurlo is minder groot. In dit verband zou Amsterdam de betere locatie zijn. Om de bereikbaarheid in de Achterhoek te verbeteren, is Van Zijtveld mede- initiator van het project SMAAS (Smart Mobility as a Service). Het project omvat de digitale verbinding van Achterhoekse (recreatieve) initiatieven door middel van mobiliteit. Via een app kan je makkelijk en snel toegang hebben tot alles wat de Achterhoek biedt. Bovendien moet de fysieke verbinding adequaat geregeld worden, bijvoorbeeld door middel van leen-/huurfietsen die je kunt achterlaten. Het authentieke, kleinschalige van de Achterhoek wil Bert graag behouden voor de toekomst, maar dat wil niet zeggen dat het zich niet mag ontwikkelen. Pas als de net gelande passagier van Schiphol twijfelt tussen het Rijksmuseum of Ruurlo, is Bert tevreden.

     

     

    De naam Achter-hoek bestaat 350 jaar. Het was 1668 toen de Eibergse dominee en dichter Willem Sluiter in een van zijn beroemde gedichten de zin "Waer iemand duisent vreugden soek / Mijn vreugt is in dees' achter-hoek" opschreef. Dat jaartal memomeert het ontstaan van de naam Achterhoek, die daarmee dus 350 jaar oud is. Dit heuglijke feit wordt in september groots gevierd met allerlei culturele activiteiten en evenementen. Vooruitlopend daarop besteedt Achterhoek Nieuws, de uitgever van deze krant, iedere week aandacht aan het jubileumjaar door 'echte' Achterhoekers te portretteren die hun ‘vreugt’ eveneens in de Achterhoek hebben gevonden en van betekenis zijn of waren voor de streek.